Екстремальна самотність – так називали аутизм психологи та педагоги старого покоління. В сучасному світі особливі діти стали звичним явищем. Сьогодні на розлад аутистичного спектру (РАС) страждає приблизно 1% всіх людей. За даними ВООЗ, ту чи іншу форму аутизму знаходять у однієї дитини зі 160.
Головна особливість аутичних дітей – це проблеми з соціальною взаємодією та спілкуванням, повторювана однотипна діяльність, схильність до стереотипних дій. Найчастіше основні зусилля батьків та педагогів спрямовані на те, щоб соціалізувати дитину, навчити її контактувати з оточуючими. Це можна робити по-різному, в тому числі за допомогою грамотно підібраних іграшок.
На початкових етапах розвитку для дітей з аутизмом вибирають так звані стіммінгові іграшки – приємні на дотик, мигаючі, з гучним звучанням, з обертовими деталями і т. п. Надовго залишати дитину з такими “друзями” в жодному разі не можна, інакше вона серйозно “зависне” на них – буде взаємодіяти багато разів підряд і в один і той самий спосіб, усе далі віддаляючись від контактного спілкування. Використовувати їх можна хіба що в якості заохочення, поєднуючи з іншими, менш привабливими для дитини навчальними матеріалами. Розглянемо кілька прикладів типових стіммінгових іграшок.
Іграшка Hola Toys “Щасливий м’ячик”. Являє собою яскравий пластиковий м’яч з трьома віконцями, а також зі звуковими та світловими ефектами. Гучність регулюється. В одному віконці крутяться кольорові кульки, у другому – імітується життя під водою, в третьому – “оживає” сад. Іграшка працює в двох режимах – динамічному та статичному. В першому підключається мотор і м’ячик обертається на 360 градусів.
Іграшка Viga Toys “Столик із лабіринтом”. Дуже яскрава композиція у вигляді маленького столика з виставленим на ньому лабіринтом. Різнокольорові дерев’яні намистини та казкові герої (бджола, метелик, сова) легко ковзають по витіюватих металевих доріжках. На столику міцно закріплені невелика дерев’яна гірка та кілька фігурок тварин.
В аутичних малюків свій темп розвитку. Найчастіше вони віддають перевагу іграшкам, призначеним для дітей більш молодшого віку. Цього не треба боятися. Якщо у вашої дитини є потреба постійно щось вертіти в руках чи навіть гризти, треба поставитись до цього з розумінням і запастися відповідними іграшками. Наприклад, такими.
Брязкальце-прорізувач Hola Toys. Це яскравий м’ячик-брязкальце, на який нанизані м’які різнокольорові кільця. Вони виготовляються з м’якого, безпечного для здоров’я пластику, який можна скільки завгодно мацати та гризти. Іграшка має європейський (EN71) та американський (АSTM) сертифікати якості.
Прорізувач Huile Toys “Ведмежа”. Яскрава різнокольорова іграшка з рельєфними деталями та рухливою кулькою. Виготовлена з безпечного пластику, котрий не містить бісфенол. Прорізувач дуже зручно тримати в руках і гризти. Крім того, його можна дезінфікувати при температурі до 110 градусів і навіть 5 хвилин кип’ятити.
Головне завдання, яке стоїть перед батьками аутичних дітей – це активізувати почуття дотику. Саме тому на перший план виходить тактильна подача будь-якої інформації, в тому числі навчальної. Процес навчання повинен будуватися таким чином, щоб зупинити формування механічних реакцій та всіляко заохочувати будь-які спроби узагальнення.
Практично всі аутичні діти відчувають так званий “сенсорний голод”, котрий пояснюється порушенням оброблення мозком сенсорної інформації. В результаті, аутятам катастрофічно не вистачає приємних тактильних та візуальних відчуттів, котрі частково можуть компенсувати правильно підібрані іграшки.
Іграшка Hola Toys “Розвиваюча куля”. На вигляд нагадує казкову гусінь, складену із безлічі яскравих, приємних на дотик елементів різної форми. Вони хаотично нанизані на пластикові дуги, легко ковзають, крутяться, видають приємні звуки. Іграшка знайомить дитину з кольорами та формами, розвиває дрібну моторику.
Набір Guidecraft “Тактильне доміно”. Приголомшливий інструмент для розвитку, в тому числі й аутичних дітей. В комплекті 28 двосторонніх карток: з одного боку обриси різних продуктів (хліб, м’ясо, овочі, фрукти), з іншого – рифлені крапочки. Все це виконане в різних кольорах та текстурах, котрі на дотик схожі на справжні продукти. Набір допомагає розвинути навички сортування, а також об’єднати тактильні відчуття та візуальне сприйняття.
При вихованні аутичної дитини надзавдання, яке ставлять перед собою батьки та педагоги – це навчити малюка хоча б частково контактувати з соціумом, не боятися та не відкидати його. Цьому можуть сприяти не лише оточуючі люди, а й іграшки. В ідеалі, вони мають “втягувати” дитину в групові ігри та заохочувати формування навичок спілкування.
Серед іграшок для дітей з аутизмом особливе місце займають музичні. Їхній вплив на емоційну сферу дитини набагато потужніший та масштабніший, ніж ми можемо собі уявити.
Британський музикант, професор Університету Рохемптону Адам Окельфорд, який уже більше 40 навчає аутичних дітей грі на фортепіано, стверджує, що кожний двадцятий його учень має абсолютний музичний слух. Для порівняння серед звичайних людей така обдарованість зустрічається приблизно один раз на 10 000.
На думку професора, займаючись музикою, аутична дитина поступово починає усвідомлювати, наскільки звуки пов’язані між собою, і потроху вчиться будувати причинно-наслідкові зв’язки.
Один із найвидатніших учнів Адама – джазовий музикант та композитор Дерек Паравічіні. Серед його діагнозів не лише РАС, але й повна вроджена сліпота. Не знаючи шрифту Брайля та нот, Дерек здатний миттєво відтворити будь-яку, навіть неймовірно складну мелодію.
Почати музичний розвиток аутичної дитини можна з будь-якого інструмента, в тому числі з іграшкового.
Іграшка Viga Toys “Піаніно”. Яскраво-червоний клавішний інструмент з натурального дерева для малюків від 18 месяцев. Выглядає та звучить дуже реалістично. В розпорядженні маленького музиканта 2 октави (15 білих та 10 чорних клавіш). Розвиває музичний слух, гнучкість пальців, координує роботу рук та мозку.
Іграшка Hola Toys “Ксилофон-веселка”. Це мініатюрний музичний центр у вигляді ксилофону зі дзвіночком, міні-барабанами та різнокольоровими клавішами, на яких зображені тварини та цифри. Іграшка координує роботу рук та очей, розвиває дитину з різних боків – музично, естетично, інтелектуально.
Займатися з аутичним малюком необхідно в один і той самий час, в емоційно комфортному середовищі. Заняття повинні стати звичними, регулярними, міцно увійти в біоритм дитячого організму. При такому підході прогрес в розвитку дитини неминучий. Терпіння та труд, помножені на доброту та любов, обов’язково принесуть свої плоди.